Uran Togoo

• de weg naar Uran Togoo

• We zijn twee nachten bij Khövsgöl Nuur gebleven. De dag hebben we besteedt aan het luieren, afzonderen, rondwandelen, foto’s maken van ganzen, zwanen, zwaluwen, grondeekhoorns en het landschap.
    Het is zonnig maar toch ook fris. Het is zeker niet warmer dan 10 graden Celcius geweest. In de loop van de middag hebben we een tocht te paard gemaakt, beide hebben we bijna nooit op een paard gezeten maar de paarden zijn heel rustig en mak en luisteren goed naar de teugel en het voetenwerk. Bij terugkomst zien we dat er een kleine markt is opgezet met lokale producten. We kopen daar warme sokken gebreid van kamelenhaar en nog een paar andere zaken.
    Bij het ontbijt, middag- en avondeten merken we dat het kamp door de vele sneeuw niet goed is bevoorraad. Het eten is goed maar zeer basic, niets aan te doen. Na het avondeten lopen we nog naar de waterkant en hopen dat de ijskristallen mooi oplichten door de ondergaande zon. De zon schijnt uitbundig met geen wind, alleen zijn de ijskristallen door het smelten dof geworden.
    ’s Avonds laat is er een kampvuur gemaakt en we zijn daar nog naar toegegaan voordat we zijn gaan slapen.

• Video Thumbnail

Gierenspel

• De volgende morgen willen we douchen maar er is geen warmwater, er is vergeten de warmwaterketel op te stoken met hout. Dan maar bij de kraan wassen. Het ontbijt is karig wat beleg betreft, er is alleen kaas bij. Verder rijst en soep. We zijn om acht uur vertrokken en is het weer een uur lang hobbelen voordat we terug op de asfaltweg zijn. De rivieren zijn een stuk smaller en ondieper en het busje gaat er zonder problemen door heen. We hebben te horen gekregen dat ze in Mörön boodschappen gaan doen, in de tussentijd hebben we de tijd aan ons zelf. Deze kunnen we voor een groot deel besteden in het lokale museum met oude kaarten (hoera), de geschiedenis van de streek met kleding van sjamanen en een hele zaal met opgezette dieren die in de streek voor komen.
    Nadat alle boodschappen gedaan zijn, zijn we wezen eten in een plaatselijk hotel, het is zondag die dag en daarom moeilijk om een restaurant te vinden. We zijn uiteindelijk om twee uur vertrokken uit Mörön richting Uran Togoo. De weg ernaartoe is geheel geasfalteerd, geen gehobbel deze keer.

• Campfire Khövsgöl Nuur

Kampvuur

• Onderweg zijn we twee keer gestopt om de benen te streken en voor de sanitaire boodschap. In de loop van de middag is het weer steeds slechter geworden en het begint lichtjes te regenen. Om half zeven komen we na veel gezoek naar een geschikte weg door het bos aan bij de vulkaan. Pugee wil nu gelijk nog naar boven gaan. Iedereen wil liever pas de volgende morgen de top op, uiteindelijk gaat een deel van de groep naar boven, inclusief Marion. Hans heeft het wel gezien en gaat met de rest door naar het gerkamp. Deze ligt 5 km verder op.
    In de krater is een klein rond meer met bomen eromheen, op de helling van de vulkaan is het vol met bloemen. Het voorjaar is hier goed doorgebroken. Bij het beklimmen en dalen regent het gestaag. Degene die al eerder naar het gerkamp zijn gegaan worden ook getracteerd op regen, de temperatuur daalt ook flink. In het gerkamp worden de ger verdeeld en nadat de bagage in de ger staat loopt Hans naar de grote ger aannemend dat dit het restaurant en bar is. Tot zijn verbazing zijn hier een paar oudere meisjes die Engels praten en het bestellen van een bier gaat daarom heel makkelijk, het teruggeven van wisselgeld gaat minder makkelijk. Er is geen klein geld en we moeten wachten tot er genoeg besteld is.
    Na enige tijd komt de rest van de groep terug, Hans loopt naar Marion om de ger aan te wijzen waar we overnachten. We hebben een small twee persoonbed, de matras en kussen zijn erg hard. Het kussen lijkt wel gevuld met gedroogde erwten, gelukkig hebben we een opblaaskussen bij ons en dat maakt het leed iets makkelijker te verdragen. Het eten was iets anders dan we gewend zijn in Mongolië, het heeft bestaan uit een vorm van huzarensalade en dan spaghetti met gehakt. Na het eten hebben we een douche genomen en dan de ger opgezocht. Het is een lange dag geweest, de dag begon bewolkt, klaarde op in de tijd dat we in Mörön waren en eindigde bewolkt met regen.

• Khantai Mountain

Bewolking op onze weg naar Uran Togoo

• Uran Togoo

Het Uran togoo-Tulga Uul natuurpark (Mongools : уран тогоо - тулга уулын дурсгалт газар) is een nationaal beschermd gebied in de provincie Bulgan van Mongolië. Het ligt ongeveer 60 km ten westen van der stad Bulgan rond de uitgestorven vulkanen Uran Togoo, Tulga, Togoo, en Jalavch Uul.
    Alle vier de namen verwijzen naar hun vulkanische verleden, de namen zijn afkomstig van de lokale bevolking van hun gebruiksvoorwerpen rond de open haard in hun ger. De Uran Togoo en Togoo Mountains zijn vernoemd naar hun komvorm, de Tulga berg met zijn drie heuvels herinneren aan de traditionele ijzeren statief ter ondersteuning van de ketel en Jalavch is een term voor een kleine kookpot.
    Het gebied ligt in Khutag-Öndör district van de provincie Bulgan. Oorsponkelijk was het park veel kleiner, in 1995 werd het als natuurpark aangewezen bij vastlegging van de parlementaire resolutie nr. 26 en vergroot naar een oppervlakte van 5.800 hectare.

• Inside Uran Togo

Uran Togoo vulkaan

• Uran is een uitgestorven vulkaan aan de westkant van het Uran-Togoo Tulga Uul natuurpark. Het ligt in de provincie Bulgan.
    De piek ligt op een hoogte van 1686 m boven zeeniveau met een cirkelvormige bovenrand van ongeveer 500 m doorsnede. De krater bevat een meer dat ongeveer 20 m breed is en 1,5 m diep. De Uran en omliggende anderen vulkanen zijn het overblijfsel van een uitgestorven stratovulkaan die ongeveer 20-25 duizend jaar geleden is uitgebarsten.
    Op het hoogste punt biedt Uran een onbelemmerd, panoramisch uitzicht op het vulkanische veld met in de verte blauwe bergen en valleien waar schapenkudde lopen op de groene vlakte. Uran Volcano biedt bezoekers ook uitstekende mogelijkheden om de vulkanische vorming te observeren en te begrijpen. Het grote vulkanische veld bevat andere herkenbare vulkanen zoals Tulga ("statief"), Jalavch-"pot", Togoo-"ketel". Deze bevinden zich 12 km ten zuiden van de Uran Uul.
    Uran wordt door velen beschouwd als een van de mooiste en ongerepte delen van Noord-Mongolië. Het is er prachtig en volkomen ongerept. Het is gelegen in het Nationaal Park en wordt door de wet beschermd tegen landbouw of mijnbouw. De krater is vanaf de schaduwkant eenvoudig te beklimmen, de klim wordt als steil ervaren maar is goed beloopbaar. Wandelpaden lopen op de rand en leiden naar de bodem van de vulkaan.
    Uran-Togoo Tulga Uul Natural monument is een van de mooiste bezienswaardigheden waar de glooiende graslanden de uitlopers van het Khangai-gebergte ontmoeten. De bodem is zeer vruchtbaar en er groeien hier planten en bomen van de steppe en van de berggebieden.