Aankomst in Mongolië

• Vlucht naar Mongolië

• Wij hebben gevlogen vanaf Schiphol met een Airbus A330-200 naar het nieuwe internationale vliegveld van Istanboel (Istanbul Airport). We vonden het oude vliegveld Istanboel Ataturk van Istanboel in 2017 al mooi en modern maar dit moet het paradepaard van Erdogan voorstellen. Het moet de nodige miljarden hebben gekost. Op het vliegveld hebben we eerst gewacht tot dat de borden aangaven waar onze vlucht naar Ulaanbataar vandaan zou vertrekken. We kenden onze medereizigers nog niet maar dat was bij de gate niet moeilijk. Je pikte ze er zo uit tussen de Aziaten.

• We wisten dat we een technische tussenlanding in Bishek (Kirgizië) zouden maken maar het hoe en waarom was ons niet bekend. De vluchtduur van Istanboel naar Bishkek was 5 uur. Bij de landing begrepen we eindelijk uit de handgebaren dat we met de handbagage het vliegtuig moesten verlaten. Daar gingen we door een securitycontrole en een trap naar de eerste verdieping. Terwijl de laatste werd gecontroleerd gingen de eerste passagiers weer aan boord. Het vliegtuig kan niet voldoende brandstof meenemen om de vlucht in één keer halen en daarvoor is de tussenlanding.
    Bij zonsopgang zijn we weer vertrokken voor de laatste vier uur naar Ulaanbataar. De zon scheen uitbundig en de vlucht ging over de met sneeuw bedekte Tian Shan Mountains, Issyk Kul meer en Altay Mountains in China/Mongolië. Schitterend gezicht. De landing ging perfect. Al snel was de gehele groep de douane door en de bagage is perfect aangekomen. In de aankomst hal worden we opgewacht door ons Mongoolse gids. Het is een vrouw, Pugee genaamd, een slank kleine vrouw van ruim in de dertig. Onderweg naar de hal en wachtend in de hal krijgen we natuurlijk al snel de nodige bekende aanbiedingen voor een taxi naar de hoofdstad. Vriendelijk maar zelfverzekerd wijzen we deze uitnodiging af. Ze waren totaal niet opdringerig en lieten ons verder met rust. Het is even wachten totdat iedereen verzameld is. Een paar pinnen de nodige Tugriks.

• Istanbul Airport

Vliegveld van Istanbul

• Buiten staat een zeer mooie Chinese touringcar op ons te wachten die ons naar ons hotel gaat brengen. Dit gaat over een mooie brede vierbaans snelweg, later horen we dat dit de enige vierbaans snelweg van Mongolië is en door de Mongolen zelf is gebouwd. Ze zijn er zeer trots op. Ons hotel is aan de Peace Avenue in het hart van de stad. Alleen is er net op de zaterdag dat we aankomen een marathon op deze weg waardoor deze is afgesloten. We krijgen allerlei excuses van Pugee en ze vertelt in het Engels met een lastig accent dat de bus gaat proberen om zo dicht als mogelijk bij het hotel te komen. De rest moeten we lopen, de bagage wordt dan later gebracht. Dat laatste is nergens voor nodig, we nemen het gelijk mee, zeggen we.
    In het hotel maken we kennis met de laatste van de groep, ze heeft laat geboekt en wilde over Brussel vliegen. Dat kon wel maar dan met een tussenlanding in Moskou. Haar bagage is niet aangekomen en wordt de volgende dag nagebracht. We hebben onze kamer en eerst een beetje gerelaxt.De kamers zijn mooi en ruim met goed bedden, een kleine keuken en een ruime badkamer. De stopcontacten in Mongolië zijn gewone standaard Europese met Belgische type randaansluitingen (een dikke pen). Wifi is gratis en best snel, we hebben gemerkt dat wifi in geheel Mongolië op veel plaatsen aanwezig is en van goede kwaliteit.

• Bishkek Airport

Vliegveld van Bishkek

• 's Avonds zijn we met een groot deel van de groep gezamenlijk gaan eten. De Peace Avenue ligt midden in het business hart van Ulaanbataar en een restaurant was snel gevonden. Het werd Koreaans eten. Het eten en het bier was prima, het enige lastige was dat het personeel geen of heel weinig Engels spreekt, met een beetje aanwijzen en gebaren taal zijn we er wel uitgekomen.
    We zijn er en nu gaan we genieten van dit, voor ons, onbekende land.

• Mongolia Peace Avenue

Peace avenue in Ulaanbatuur

• Waarom Mongolië

Na het zien van de documentaire Long Way Round met Ewan McGregor en Charley Boorman in de hoofdrol, stond het voor ons vast dat we eens een keer naar Mongolië willen. Feitelijk was het plan om in 2019 in een groepsreis naar Equador en Galapagoseilanden te gaan. We hadden al geboekt maar zagen al zeer snel dat het animo voor dit land minimaal is. Wachten tot dat er genoeg kandidaten zijn zagen we niet zitten en we hebben snel omgeboekt voor Mongolië met het genoegen dat deze reis daarmee gelijk is gegarandeerd.

Long Way Round

• Visum

Voor Mongolië is een visum nodig, de aanvraag hiervoor is een stuk eenvoudiger dan voor Oezbekistan. Je vult je gegevens in, print het uit en brengt het samen met je paspoort en een pasfoto naar de Mongoolse ambassade in Brussel. Je paspoort moet minimaal nog zes maanden geldig zijn en je moet informatie over de terugvlucht laten zien (ticket, booking informatie). Als je langer dan 30 dagen wilt blijven is een uitnodiging vanuit het land noodzakelijk.

• Visum Mongolia

Visum van Mongolië

• Munt = Tugriks

De Mongoolse munteenheid is de Tugriks, afkorting is MNT. De waarde is niet hoog, € 1,00 is ca 2989 Tugrik. Ze hebben munten, wij hebben ze niet gehad. In papiergeld hebben ze briefjes van 10, 20, 50, 100, 500, 1000, 5000, 10000 en 20000 MNT. In elke plaats hebben we pin automaten (ATM) gezien, we weten niet of je er met een Nederlandse pas geld kan pinnen. Op het vliegveld van Ulaanbataar kan je wel pinnen. Credit kaart is bruikbaar in het land en het wisselen van Euro’s is geen probleem in Ulaanbataar. Verschillende banken zijn 7x24 geopend. Aan te bevelen is om genoeg Euro’s mee te nemen en om te wisselen in de hoofdstad.

• Munt eenheid

Tugriks

• Tijdzone en vliegveld

Mongolië loopt met zijn tijd 6 uur voor op Nederland, ze zitten in dezelfde tijdzone als Singapore en West Australië.
    Mongolië heeft meerdere vliegvelden, alleen de hoofdstad heeft een internationaal vliegveld. De beperking bij dit vliegveld is de lengte van de landingsbaan. Deze is te kort om met grote langeafstand vliegtuigen vanuit Europa, VS of Canada in één keer naar Mongolië te vliegen. Je zal via Moskou of Beijing moeten gaan, of zoals wij via Istanboel en een extra tussenstop. Wij hebben gevlogen met Turkish Airlines vanaf Schiphol naar Istanboel. Daar zijn we overgestapt op een Boeing 737-900 en met een tussenlanding in Bishek (Kirgizië) doorgevlogen naar Ulaanbataar. Er wordt hard gebouwd aan een nieuw vliegveld met meerdere lange landing- en startbanen. Ze willen graag dat toeristen uit Europa, Canada, VS en Australië eenvoudig naar het land kunnen komen.