Bezoek aan Khiva (Xiva)

• Op weg naar Khiva (Xiva)

• Het is de dag dat we vliegen van Tashkent naar Xiva, dit is een vlucht van anderhalf uur. Het vlucht zou oorspronkelijk om tien voor half acht zijn maar binnenlandse vluchten in Oezbekistan gaan alleen als er voldoende passagiers zijn. We hadden al snel gehoord dat dit veel later zou worden en hebben alle tijd. We zijn om negen uur opgestaan, ontbijten op ons gemak, pakken de bagage in en checken om kwart voor elf uit. We zijn met dezelfde bus als de eerste dag naar het vliegveld gebracht. De bus gaat over de weg naar Xiva, dat is een reis van twee dagen en staat klaar om ons vanuit Xiva naar Bughara te brengen.
    Bij aankomst op domestic blijkt dat we twee en een half uur vertraging hebben. Later horen we de reden, er zijn meer passagiers dan erin het vliegtuig kunnen, we zouden oorspronkelijk met een Ilyushin propellervliegtuig gaan. Nu is er een A320 overgevlogen vanuit Moskou.
    Vanuit het hotel hebben we een lunch pakket meegekregen en nadat bleek dat de vlucht pas twee en een halvf uur later gaat is Tahir de stad nog in gegaan om voor iedereen een Samosa te kopen.
    De vlucht duurde een uur en 10 minuten en we landen in Urganch, dat ligt op een klein uur van Xiva. Het is even wachten op de bagage en als die er is lopen we naar een bus (oud) die ons naar Xiva brengt. Het hotel is net geheel gerenoveerd en heeft ondermeer Wifi op alle kamers gekregen. Het ligt op loopafstand van de oude ommuurde stad. Om kwart voor zeven verzamelden we in de lobby en liepen naar de ommuurde stad.
    Bij de North Gate zijn we de ommuurde stad binnen gegaan, maken een korte wandeling langs Madrassaas, Moskeeën en minaretten alvorens we naar het dakterras van een restaurant gaan. Het is winderig en we zijn blij dat we een vest bij ons hebben. Vanuit het westen komt een wolkendek aangedreven en de verwachting voor de volgende dag is, fris en bewolkt weer.

• Video Thumbnail

Demonstratie uitvouwen van Lauh

• Bezoek aan Khiva (Xiva)

• De volgende morgen wandelen we om half negen naar de West Gate. Hier vlak bij staat een kleine Oostenrijkse camper. De gehele dag hebben we door gebracht met het bekijken van paleizen, koranscholen, moskeeën en haremgebouwen. Het geheel is schitterend en door de blauw betegelde gebouwen lijkt het net één groot openluchttheater. Aan de oostkant is een grote bazaar en hier kan je allerlei levensmiddelen kopen. Aan het einde van de middag zijn we naar het hotel teruggegaan. Het is de gehele dag bewolkt, winderig en fris geweest, de temperatuur is net geen 20 graden geweest. Dit is voor de maand Mei uitzonderlijk koud voor Xiva.
    Om half acht staan we allemaal warm aangekleed klaar in de lobby om te gaan eten. We laten ons weer verrassen wat we nu als eten krijgen.

• Xiva westgate

Een van de poorten van de ommmuurde stad van Xiva

• Onderweg naar Buchara

• De volgende morgen vertrekken we al vroeg, om kwart voor zeven staan de tassen ingepakt en wel in de lobby en om acht uur vertrekken we. Onze bus is de vorige avond aangekomen. Deze dag zijn we 700km door de woestijn naar Buchara gereden.
    Xiva ligt vlakbij de grens met Turkmenistan en de weg naar Buchara ligt aan de ander kant van de Amu Darja. We zijn richting Urganch gereden en dan de Amu Darja over naar Beruniy. De brug over de rivier is lang en de bus rijdt er langzaam overheen zodat we foto’s kunnen maken. In Beruniy zijn we richting het oosten gegaan, de A380 volgend. De weg ziet er goed uit, het is een 2x2 baans betonnen weg met een midden afscheiding gebouwd door de Chinezen. Later komt de weg vlak langs de Amu Darja te lopen en men heeft bij het punt waar de weg vlak langs de rivier loopt een uitkijkpunt gebouwd waarvandaan je Turkmenistan in kan kijken.
    De weg blijft niet goed, eerst wordt al het verkeer over de linker baan geleid en na nog wat kilometers houdt de Chinese weg op en rijden we verder over een hobbelige smalle tweebaans asfalt weg door de Russen aangelegd. We stoppen voor de lunch bij het Kizilqum Teahouse, even later stopt nog een bus en dit is groep van Djoser. Nu krijgen we het genoegen te zien dat we een lokale gids hebben. De reisbegeleider van Djoser spreekt namelijk geen Russisch of Oezbeeks en de buschauffeurs geen Engels. In het restaurant spreekt men ook geen Engels. Bij ons heeft Tahir gezorgd dat we een uitgebreid menu krijgen, bij Djoser moet iedereen uit een niet-Engelse menukaart vertellen wat men wil eten. Erg lastig als je geen Russisch of Oezbeeks kan lezen. Tahir gaat helpen.

• Kizilqum Teahouse

Kizilqum Teahouse, het enige restaurant tussen Xiva en Bughara.

• Info Khiva (Xiva)

De legendarische stad Khiva (Xiva) wordt beschouwd als het summum en visitekaartje van de moderne staat Oezbekistan die de erfgenaam van de levendige en laatste hoofdstad van de grote Chorasmische beschaving. Hoewel de belangrijkste bezienswaardigheden van de 18de en 19de eeuw zijn is de stad veel ouder en is sterk verbonden met de opkomst, top en de ondergang van de machtige staat Khorezmshah.
    Khiva ligt in het midden van de Karakum-woestijn, op de linkeroever van de rivier Amu Darja en het westelijke deel van de Chorasmische regio. Door de eeuwen heeft de streek diverse namen gehad van Horasmia en Hvarezm tot aan Chorasmie voor een zeer lange tijd.
    Er zijn veel legendes over de oorsprong van de stad en haar naam is op de een of een andere manier in verband te brengen met de naam van Sim, de zoon van Noach. De meest aansprekende legende is dat de stad ontstond in de 5de - 6de eeuw rond een waterput in de woestijn. Water in dit gebied met de naam Kheyvak, had een eigenaardige smaak en bleef koel zelfs in de meest intense hitte. De stad zou rond een karavanserai zijn ontstaan en groeide tot wat nu de oude ommuurde stad Xiva is. Dit is tegenwoordig nog goed te zien in de noordwestelijke muur van Ichon-Qala.

• Kheyvak well

Kheyvak well, Xiva is ontstaan als karavanserai rond deze put

• Bezoek aan Khiva (Xiva)

Oorspronkelijk was Khiva niet de hoofdstad van de Chorasmische staat, het was een grote commerciële locatie op één van de routes van de zijde route karavaan tussen Merv en Urgench. Door dat de rivier de Amu Darja in de 16de en 17de eeuw zijn loop verlegde naar het noorden, richting Khiva werd het de hoofdstad van het Chorasmische rijk. De oude hoofddstad Urgench verloor zijn aantrekkingskracht, de ruïnes van Urgench liggen 150 km zuidelijker op het grondgebied van het huidige Turkmenistan.
    Na de vele bloedige oorlogen en interne stakingen verarmde het Kanaat van Khiva en de lokale heersers konden alleen door de overvallen op de naburige gebieden van Perzië en Zuid-Rusland de schatkist gevuld houden. De stad wist verder door handelsmissies en de verkoop van slaven en andere gevangenen zijn recht op bestaan te houden. Tot in het midden van de 19de eeuw was Khiva een roofzuchtige en gevaarlijke plaats om naar toe te gaan.

• Ruines van Urgench, Turkmenistan

Ruines van Urgench, de oude hoofdstad van het Chorasmische rijk

• In 1873 annexeerde het Russische Rijk een groot deel van het Kanaat van Khiva. De stad werd veroverd door de Russiche troepen en sloot zich aan bij de Amu Darja provincie van Turkestan. De slavenhandel werd onderdrukt. In 1919 jaar werd de laatste khan van Khiva omvergeworpen door de Bolsjewieken die geheel Centraal Azië wilde toevoegen een de Sovjet Unie. Na het omvallen van de Sovjet Unie en de onafhankelijkheid van Oezbekistan werd de stad Khiva en een deel van de Chorasmische oase een deel van de nieuwe republiek Oezbekistan.
    Vandaag is Khiva een openluchtmuseum, terecht heeft het de titel van "het achtste wonder wereldwonder." Deze status is geheel gerechtvaardigd, omdat geen van de andere Oezbeekse zoveel van zijn oorspronkelijke vorm heeft weten te behouden De architectuur van het oude Khiva laat zien dat het nog alle kenmerken van ommuurde steden van het oude Oosten heeft. De kern van de stad werd beschouwd als een business center of shahristan, de winkels en residentiële buitenwijken, met de naam rabads waren gelegen aan de rand van de stad, en het geheel is omgeven door een hoge stadsmuur. Het binnenste deel van Khiva genaamd Ichon-Qala herbergt alles wat het zo interessant maakt als een toeristische Mekka. Het gebied van de meer dan 26 hectare oude nederzetting is zeer dicht op een gebouwd. Alle monumenten, waarvan de meeste dateren van uit de 19de eeuw zijn zeer compact opgezet. De lengte van de kleimuur is meer dan 2 kilometer en heef een dikte van maximaal 6 meter. Het bevat vier poorten, gericht op de kardinale punten.

• Ichon-Qala

Ichon-Qala, de oude stad van Xiva. Dit maakt Xiva zo bijzonder.