Terug in Tashkent

• Zo, we komen aan het einde van onze twee weken naar Oezbekistan. Vooraf hadden we geen idee wat we konden verwachten. Achter af waren we heel erg blij dat we deze reis hebben gemaakt. Oezbekistan is een positieve reis voor ons geweest, de bevolking is zeer gastvrij. In Nederland mogen we hier een voorbeeld aan nemen, wij staan daar altijd weer klaar met onze mening maar kijken nooit eens naar de mens achter zijn geloof.
    Oezbekistan kent de drie grote geloven ontstaan in de woestijn van het Midden Oosten, Joodse, Christelijke en Moslims. Ze leven hier vreedzaam en verdraagzaam naast en met elkaar. Ze hebben één achtergrond en wel de communistische overheersing. Ze zijn heel gelukkig met hun huidige bestaan maar wel sterk naar binnen gekeerd. Economisch steunen ze sterk op China en in veel mindere mate op de EU en Rusland. Vreemd genoeg is de US dollar en de Euro een geaccepteerd niet-officieel betaal middel naast de eigen Sum.
    De terugreis van Samarkand naar Tashkent is over dezelfde weg gegaan als we naar Samarkand zijn gekomen. We volgden de M39 maar zijn niet door bergen gegaan, een bus mag deze weg niet nemen. We zijn afgeslagen naar de A376 en waar deze de M39 kruist zijn we deze weg weer gaan volgen. Nu krijgen we een kromheid te zien. De M39 naar Tashkent gaat over het grondgebied van Kazakhstan en we hebben geen visum voor dit land. Tahir en de Oezbeekse chauffeur mogen Kazakhstan ook niet in zonder visum. De weg die we volgen gaat om dit deel van Kazakhstan heen. Later komen we weer terug op de M39 en vervolgen deze tot in Tashkent.

• Markt in Tashkent

Een markt in Tashkent

• We zitten weer in hetzelfde hotel, het Uzbekistan hotel bij het Temur Leng plein. De laatste avond vieren we de verjaardag van een van de groepsgenoten, bedanken Tahir voor zijn steun en toeverlaat met een zeer stevige fooi.
    Het lukt ons om de gehele verzameling van de Sum bankbiljetten te verzamelen.
    De volgende morgen vertrekken we om half zes met de bus vanaf het hotel. Bij het vliegveld gaan we door de uitgebreide controle, onze bagage wordt vier keer gecontroleerd en we hebben het bekende papiertje ingevuld. We zitten aan het raam en krijgen onderweg het standaard eten.
    Op het vliegveld van Istanbul hebben we weer een security check van de handbagage, kopen iets te eten en wachten met de rest van de groep op de vlucht naar Schiphol. Het einde van een zeer geslaagde reis naar een land waar de gemiddelde reiziger nooit naar toe durft te gaan.

• De karavaan

Tashkent, van oorsprong een karavaanserai